وبلاگ درد دل

وبلاگ درد دل

وبلاگ درد دل

وبلاگ درد دل

وبلاگ درد دل

سرماخوردگی

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۰۶ ق.ظ

. سرما باعث سرماخوردگی می شود حتماً شما هم از بزرگتر ها شنیده اید که می گویند با لباس یا موی خیس از خانه خارج نشوید و یا حتماً خود را با لباس گرم بپوشانید چون سرما می خورید. در واقع در بیماری سرماخوردگی دمای بدن فرد یا دمای محیط هیچ تأثیری ندارد. وقتی ویروس سرماخوردگی به بدن شما منتقل شود به این بیماری مبتلا می شوید و فرقی نمی کند که احساس سرما کنید یا گرما و یا خشک باشید یا خیس.9. نباید علائم سرماخوردگی را درمان کرد .بسیاری بر این باورند که علائم سرماخوردگی مثل سرفه، آبریزش بینی وغیره برای این بوجود آمده اند که بیماری ما را زودتر بهبود بخشند بنابراین نباید از دارو برای رفع این علائم استفاده کرد. اما واقعیت این است که این علائم نه تنها در کوتاه شدن دوره ی بیماری نقشی ندارند بلکه باعث می شوند بیماری به سایر افراد هم منتقل شود. بنابراین استفاده از داروهای مسکن و ضد سرماخوردگی علاوه بر اینکه تحمل بیماری را راحت تر می کنند، از انتشار آن هم جلوگیری می نمایند.10.در زمان تب نباید غذا خوردمی گویند فردی که سرما خورده است در زمان تب نباید غذا بخورد امااین حرف کاملاً اشتباه است. خوردن غذا هیچ تأثیر منفی ای بر روی بدن ندارد؛ خصوصاً زمانی که بیمار هستید. در واقع عکس این مسئله درست است. خوردن غذا باعث می شود بدن سوخت کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشد پس وقتی بیمار می شوید غذای سالم و به اندازه ی کافی بخورید. برای مثال سوپ مرغ شروع خوبی خواهد بود.

غذاهای ممنوعه در دوره سرماخوردگی

به گزارش بی اس ام اس خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و نشانه برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی را افزایش دهد. پس وقتی بیمارید از خوردن این 3 ماده غذایی خودداری کنید.
1. کافئین وقتی سرما ‌خوردید نوشیدن مایعات ضروری است اما بهتر است تا جای ممکن دور برخی نوشیدنی‌ها مانند قهوه، سودا و الکل را خط بکشید زیرا آب بدن شما را بیشتر دفع می‌کند.

2. غذاهای شیرین شکر می‌تواند سبب تضعیف گلبول‌های سفیدخون و ناکارآمدی آنها در مقابله با ویروس‌ها شود. طبق تحقیقات انجام شده ،افرادی که حدود 100 گرم شکر می‌خورند فعالیت گلبول‌های سفیدخونشان 50 درصد کاهش می‌یابد و برای 5 ساعت ضعیف می‌مانند. جالب است که قند میوه‌ها از این امر مستثنا است و حتما می‌تواند محرک سیستم ایمنی باشد.

سوپ جوجه دارویی برای درمان سرماخوردگی

به گزارش بی اس ام اس اگرچه ممکن است تصور کنید که خوردن سوپ جوجه نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما بهتر است به سوپی که مادرتان برای شما تهیه کرده اطمینان داشته باشید، چرا که طبق بررسی‌ها خوردن سوپ جوجه می‌تواند نقش موثری در بهبود سرماخوردگی داشته باشد. بسیاری از افراد بر این باورند که توصیه مادربزرگ‌ها برای خوردن یک کاسه سوپ جوجه در روزهایی که احساس بیماری می‌کنند، ریشه در باورهای ذهنی نادرستی دارد که از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.اما حقیقت این است که این سوپ حاوی ترکیبات مختلفی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تحت تاثیر خود قرار د هد. جالب است بدانید این سوپ که از قرن‌ها پیش به عنوان غذای بیماران تهیه می‌شده است، دارای موادی با ویژگی‌های ضدالتهابی است و به همین علت می‌تواند موجب تسکین گلودرد و کاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت برای تهیه این سوپ از موادی استفاده می‌شود که زمینه مناسبی را برای تاثیرگذاری داروهای تجویز شده برای درمان سرماخوردگی فراهم می‌کنند.اغلب در تهیه این نوع سوپ از گوشت مرغ، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، شلغم، کرفس و جعفری استفاده می‌شود. بررسی‌های انجام شده درباه تاثیر هریک از این مواد بر انجام واکنش‌های طبیعی بدن در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است که این ترکیبات مانع حرکت گلبول‌های سفید خون می‌شوند و این در حالی است که گلبول‌های سفید خون از باکتری‌ها و بقایای سلولی که مقدار آنها بر اثر ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی افزایش خواهد یافت، تغذیه می‌کنند.

سوپ جوجه دارویی برای درمان سرماخوردگی

فعالیت گلبول‌های سفید خون اغلب موجب افزایش میزان ترشحات مخاطی می‌شود که سرفه و آبریزش بینی از پیامدهای آن محسوب می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت که خوردن سوپ جوجه به عنوان یک عامل بازدارنده مانع گسترش بیماری در بدن می‌شود.به گفته محققان، سوپ جوجه همچون دیگر مواد غذایی پروتئینی دارای اسید آمینه‌ای به نام سیستئین است که با پخته شدن گوشت مرغ از آن خارج می‌شود. سیستئین یک ترکیب شیمیایی است و از جمله فرآورده‌های دارویی است که همانند بسیاری از دیگر انواع داروهای خلط‌آ‌ور می‌تواند نقش بسیار مهمی در خارج شدن ترشحات مخاطی از ریه‌ها داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفته‌های مادربزرگ‌ها‌ درباره این‌که سوپ جوجه می‌تواند داروی سرماخوردگی باشد را مورد تایید قرار داد.

مبتلا شدن به بیماری ایدز در بیشتر موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن آغاز می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود رفع می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.

شلغم برای سرماخوردگی بسیار مفید است

درمان سردرد، دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی با نعنا فلفلی میسر است

استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان و اثرات سودمندی را در برطرف کردن  تهوع خواهد داشت و نیز به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا کاربرد دارد و بهتر است برای رفع تندی این چای از برگ نعناع آسیاب شده در این چای استفاده گردد.

از به لیمو برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود

سرفه علت های مختلفی دارد از جمله عفونت تنفسی مانند برونشیت، ذات الریه، واکنش به حساسیت، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا و مصرف داروهایی مانند داروهای فشار خون نیز می تواند به سرفه منجر شود. علت هر چه باشد،

دستمال خیس شده در دم کرده برگ بو را روی قفسه سینه قرار دهید تا از عفونت‌های تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا رهایی پیدا نمایید.

بوییدن گل نرگس شما را از ابتلا به زکام محافظت می کند و در بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است.

سیاه دانه خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد؛ بنابراین می تواند از بیماری های مربوط به سرما مانند سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوانزا و غیره پیشگیری کند. این دانه های ریز سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و سرماخوردگی را از شما دور می سازند. توجه داشته باشید که مصرف مرتب سیاه دانه و همچنین روغن آن در برنامه ی غذایی تاثیر فوق العاده ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری های زمستانی حفظ می کند. اغلب ایرانی ها از این دانه ها در ترکیب ترشیجات استفاده می کنند. می توانید به خورش ها، ماست یا سالادهایتان نیز سیاه دانه بزنید و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

تخم گشنیز برای رفع  تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.

بیماری سیاه سرفه با علائم سرماخوردگی شروع می شود که شامل گرفتگی و آبریزش بینی، قرمزی و اشک‌ریزش چشم، تب خفیف و سرفه خشک می باشد.
و پس از 12 هفته، سرفه های خشک تبدیل به سرفه خلط دار می گردد.

تخم شربتی دارای خواص زیادی است از جمله برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است. مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه،سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر می باشد.

از هل به عنوان دارو برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب استفاده می کنند.

تهیه یک دم کرده دارویی با هل:

برای تهیه یک دم کرده ی گیاهی معطر و آرام بخش و خوش طعم، ۴ عدد دانه هل را همراه با ۴ عدد دانه فلفل سیاه، ۴عدد دانه میخک، یک قطعه دارچین نکوبیده و چند حلقه نازک زنجبیل تازه در ۶۰۰ میلی لیتر آب بریزید. آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، اما مواظب باشید نجوشد.
دم کرده را صاف کنید و به صورت داغ همراه با کمی شیر یا عسل بنوشید.
نوشیدن این دم کرده دو بار در روز، درمانی فوق العاده برای سرفه و سرماخوردگی است.
نکته: برای عطرآگین کردن غذا، شیرینی یا مربا، حتما لازم نیست غلاف آن را باز کرده و دانه های سیاه رنگ هل را مورد استفاده قرار دهید؛ میوه هل با همان غلاف نیز به اندازه کافی غذاها را خوش طعم می کند؛ مگر آنکه طعم جویدن دانه های هل در دهانتان را دوست داشته باشید.


 سرماخوردگی

reference : http://www.bisms.ir/common-cold

  • نسرین صمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی